mandag 12. november 2012

Oppskrift: Lavkarbo-knekkebrød

Tiden flyr og snart er det to uker siden sist innlegg. Grunnen til at det har vært litt stille fra denne kanten er at jeg er opptatt av at det skal være noenlunde interessant å lese bloggen. Samtidig så handler den mest om trening og mat, noe som definitivt ikke har vært inspirerende fra min side. Jeg skrev et par innlegg om at treningen var så tung og at beina virket tunge, så det var tydelig at noe ikke var helt som det skulle. For litt over en uke siden startet følelsen av at jeg var på en båt og det gynget hele tiden og etterhvert så kom hodepine med kvalme i tillegg. Det har vært så ille at jeg måtte gå hjem fra jobb en dag. På torsdag i forrige uke var jeg hos legen for å få det sjekket ordentlig og da tok jeg masse blodprøver som jeg skal få svar på på onsdag. Håper at det "bare" er en mangel av noe slag og ikke virus på balansenerven som legen sa at det kunne være. 

Alt dette betyr at jeg ikke har hatt særlig overskudd til å trene og derfor har jeg latt være. Det er vel viktig å lytte til hva kroppen prøver å si. Jeg skal til Oslo igjen imorgen og satser på en treningsøkt på onsdag. Jeg gleder meg veldig til å sette bena på Elixia igjen, for det har jo i grunnen vært mitt andre hjem de siste årene:) 

I desember skal jeg ha praktisk eksamen i CardioEnergy, som er en effektiv kondisjonstime hvor man kommer høyt opp i puls og får svettet skikkelig. Selve kurset tok jeg i mai i år, men på grunn av at jeg var midt i eksamenstiden da måtte jeg utsette eksamenen. Jeg har funnet musikk til eksamen for 16-17 minutter, noe som er litt i overkant av det vi har lov til. Den siste sangen blir nok avsluttet litt før med tanke på at det kun er uttøyningen. Det er ikke sikkert at jeg ønsker å jobbe som instruktør enda, men nye utfordringer er alltid gøy!!

Jeg var hjemme med syk 6-åring idag og så derfor mitt snitt i å snekre sammen hjemmelagede knekkebrød i lavkarbo-style. Oppskriften er hovedsaklig Fotballfrue sin, men jeg droppet noe av solsikkefrøene til fordel for gresskarkjerner. 

Ingredienser:
125 gram mandler
60 gram hasselnøtter
2,5 dl solsikkekjerner
0,5 dl gresskarkjerner
2,5 dl sesamfrø
2 spiseskjeer fiberhusk (fungerer som bindemiddel, kjøpes på for eksempel Coop Mega
5 dl vann
1,5 teskje salt


How to?
Sett ovenen på 160 grader varmluft
Legg bakepapir på to stekebrett
Mal mandler og hasselnøtter i en kjøkkenmaskin
Bland alt det tørre
Hell i vannet og rør godt slik at fiberhusken blir fordelt skikkelig. Vi liker ikke knekkebrød som bare brekker:)
La røren stå noen minutter så den blir tykk
Fordel røren på brettene med en slikkepott. Her kan det lønne seg å bruke en som ikke er for myk for da kan det være en utfordring. Før jeg kjøpte min råsa pleide jeg å bruke fingrene til å forme deigen.
Du kan med fordel rute opp knekkebrødene før du setter de i ovnen, ett øverst og ett nederst.
Etter 35 minutter bytter du plass på brettene og steker de i nye 35 minutter (totalt 70 minutter). 
Avkjøl på rist til de er kalde og da kan du legge de i en lufttett boks/pose.

Et lite OBS; dersom du lager de for tykke, vil de bli myke, da trenger de lengre steketid.

Smaker kjempegodt med smør, ost og paprika eller Tine krydderost:) Lykke til!











2 kommentarer:

  1. Nam! Dette så godt ut. Får laget dette på torsdag (når stipende kommer) Hihi..

    SvarSlett
  2. Ja det må du:)) kjekt å ha som niste!

    SvarSlett