tirsdag 25. september 2012

Kjøttkaker i "brun" saus

God ettermiddag!

Nå er middagen fortært og jeg er meget fornøyd med resultatet faktisk. Sausen ble til på slump, så nøyaktige mål har jeg ikke. Men det ble ihvertfall hjemmelagede kjøttkaker med blomkålmos og cherrytomater.

Kjøttakaker er enkelt å lage; en pakke kjøttdeig, ett egg, litt vann, krydder, og deretter en runde i kjøkkenmaskinen.
Sausen ble laget av stekesjy, kremfløte, vann, johannesbrødkjernemel (jbkm), en klatt med smør og bittelitt mager kesam. Jo, også en spiseskje med soyasaus. På grunn av at jeg ikke hadde sukkerkulør ble sausen hvit, men det gjorde ikke noe - ungene lurte på hvor jeg hadde funnet oppskriften på denne gode sausen, så noe må jeg ha gjort rett :)

Blomkålmos er rett og slett ihjelkokt blomkål med fløte, smør, salt og pepper... MMmmm!!

Johannesbrødkjernemel er forresten tykningsmiddel om du lurte. Kjøpes på helsekost eller velassorterte matvarebutikker.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar