tirsdag 18. september 2012

LCHF, fordi jeg fortjener det :)

Det er vel nesten 1,5 år siden jeg begynte å teste ut litt i forhold til lavkarbo, og om det fungerte for meg. Jeg har hatt mye trøbbel med magen siden jeg var tenåring, men aldri skjønt hvorfor det var slik. Det er jo en kjent sak at mange i Norges befolkning har problemer med magen, så jeg var vel bare en av de har jeg tenkt.

Det har ikke vært få ganger at jeg har lest på nett om alle mulige typer mageproblemer, og fant vel ut etter hvert at jeg burde komme meg til legen for å få sjekke dette tullet. Men som forventet så satt legen på sin antikke pc og tastet, mens han påpekte at jeg nok bare hadde litt følsom mage. Det var vel da jeg skjønte at det bare var til å sette igang å eksperimentere med maten selv. Med tanke på at jeg har to søskenbarn med cøliaki, så var jo lavkarbo et ypperlig kosthold å prøve ut siden det ikke inneholder de typiske kildene til gluten.

Igjen gikk jeg til legen, en annen vel og merke, men for et annet formål enn magen. I farten nevnte jeg for han mitt kosthold og mine tidligere mageproblemer. "Men... I og med at du er symptomfri på dette kostholdet, kan det godt tenkes at du har glutenallergi", sier legen. Det som er litt synd er at man ikke kan testes for dette, med mindre man har symptomene på det, altså spist mat med gluten. Det passer liksom aldri å sette av tid til å få vondt i magen, så for øyeblikket nøyer jeg meg med en halvdiagnose og koser meg med maten min.

Lavkarbo gir meg positive "bivirkninger" som for eksempel:
Renere hud
Lengre metthetsfølelse
God magefølelse (hehe)
Mer energi



Pizzabunn ala Kristine Weber

Tidligere syns jeg det var fryktelig kjedelig å lage mat, så det gikk en del Toro-poser og diverse frosne produkter (les; frossenpizza), for å gjøre det enkelt. Med dette kostholdet tvinges man litt til å være mer kreativ i matveien, noe som har gjort at jeg nå elsker å stå på kjøkkenet å kokkelere. Jeg lager all mat fra bunnen av, med masse gode og ferske råvarer uten tilsetningsstoffer som gjør at maten varer i årevis. Det er ikke slik at jeg pøser på med fett, men bruker naturlige fettkilder som smør, avokado, kokosolje, nøtter og egg.


Jeg har masse oppskrifter på lager som jeg har lyst til å dele, men alt til sin tid.



Ha en herlig tirsdagskveld da :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar